CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, December 14, 2008

*taLkie bout tunding Jarie*

salam..."

hmm 'tunding jarie',,blame on sumone else??yeah bcz dats not our fault??really??MasyaAllah..masyarakat skunk suka mnunding jari mnyalahkan org laen,blame on others, blame on nature, even blame on GOD!!?? sdg kn kita tdk sedar smuanya adlh salah kita!! y dun we blame on Ourselve??"

cth:: bencana alam yg brlaku
skunk nii..owh ada yg mnunding jari mnyalah kn org laen..dan ada pula org yg mngatakan bhw semua itu takdir!!smua brlaku atas kehendak tuhan..seolah-olah Allah sngaja mnjatuhkan bala!! benarkah smua nii?? jgn sama skali kita brfikiran sdemikian..adakh Allah dgn tnpa sbb yg trtentu mnjatuhkan bala kpd umatnya?? fikirkan larh & kmbali kpd Nya.."

cuba renungkan kn kmbali,then we will find out..actly dos all cme from us!! Astaga,,bencana yg slama ini brlaku rupa2nya brpunca drpd kita,,lautan mngganas!!gunung brgoncang!!& angin mnyambar!! knp?? krn begitularh cara mrk mmberitahu kita bhw kita tlh mnzalimi mrk!! SubhanaAllah,,tdk kah kita sedar akan smua ini?? sering kali mrk cuba mmberitahu kita ttp malangnya kita masih mmbuta tuli & hnya mnunding jari mnyalahkan org laen.."

[surah ar-rum ayat 41] mmbawa mksud bhw bencana, bala, dan malapetaka yg brlaku di darat dan di laut adlh brpunca drpd tindak tanduk manusia itu sndiri,,& Allah itu maha Adil!! maka manusia juga lah yg akan mnanggung akibatnya..jadi knp masih mnyalahkn org laen??sedarlah bhw kita lah punca alam mngganas..sdgkn Allah mnciptakan langit dan bumi ini dgn miizan-seimbang dan sesungguhnya mmpunyai hak..jika kita cuba utk mnggangunya maka brlaku ktidakstabilan yg akhirnya kita sndiri
akan menerima padah!!"

konklusinya,,jagalarh alam ini...krn kita hanya khalifah di muka bumi ini & kita tdk berhak mlakukan kzaliman trhadap makhluk Allah..Rasulullah SAW prnah brsabda yg brmksud 'sdg berlakunya hr kiamat dan jika benih digenggam, maka tanamlarh benih itu',,SubhanaAllah btp Allah mngasihi manusia yg mmbuat amal kpd stiap ssuatu yg brnafas itu.."berlaku adil larh kpd stiap yg brnafas itu InsyaAllah kita akan drahmati.."

ReNungkaN!"

...

[*akuinsan_hina]"

Mmpphheeyyrrgghh!!

0 comments: